13
آگوست

آشنایی بیشتر با بازرگانی خارجی یا واردات

مخاطرات بازرگانی در گذشته

بازرگانی خارجی از دیر باز جزو هیجان انگیز ترین و پر مخاطره ترین مشاغل دسته بندی شده است و نیز به افرادی که این نوع کسب و کار را از میان مشاغل دیگر برای کسب درآمد میگزیدند نام تاجر و بازرگان اطلاق میشده است.

در گذشته به دلیل عدم وجود رسانه های امروزی بازرگانان، به دلیل کمبود اطلاعات و نبود مشاوره های بازرگانی مفید، تجربیات ضرر باری را متحمل شده و اکثر تجار بعد از قبول ضرر های جبران ناپذیر این حرفه را رها کرده و به حرفه های دیگر رو می آوردند.

امروزه به دلیل وجود رسانه های عمومی و شرکت های باجربه در زمینه ی تجارت بی الملل، میتوان با دانش کافی اولیه و بدون ریسک اقدام به خرید کالا از کشورهای خارجی و واردات کالا نمود.

بازرگانی و تجارت امروز

برای بازرگانی و واردات کالا مراحل مشخصی تعیین شده که شرکت های بازرگانی با طی این مراحل کالا را از درب کارخانه خرید و در انبار خود یا شرکت بازرگانی تحویل میگیرند.

مرحله اول: خرید کالا

برای خرید کالا در کشور مبدا، ابتدا باید محصول مورد نظر را در بازار کشور مبدا جستجو کرده و از کیفیت، قیمت و خدمات پس ازفروش کالا اطمینان حاصل کرد.

برای این موضع، شرکت آرتان تجارت از پرسنل هایخود در کشور های مبدا استفاده کرده تا در ضمن جستجوی کالای مورد نظر و یافتن آن، قراردادی با کارخانه ی تولید کننده، تحت عنوان قرارداد رسمی با مشاوره وکلای شرکت آرتان تجارت یا تحت عنوان پرفرم با قید شرایط معامله، منعقد میشود.

بعد از مرحله عقد قرارداد، مرحله پرداخت پول میرسیم، که متناسب با نوع کالا و موجود بودن کالا در انبار یا نیاز به تولید محصول و توافق بین فروشنده و بازرگان، اقدام به پیش پرداخت یا پرداخت کامل کالا میکنیم.

پرداخت از طریق صرافی های مجاز به صورت ارز حاصل از صادرات یا ارز نیمایی و یا ارز آزاد برای فروشنده کالا ارسال میشود.

مرحله دوم: امور گمرکی مبدا و حمل کالا

در این مرحله باید اسناد مربوط به صادرات کالا، متناسب با نوع توافق حمل با شرکت فروشنده که EXW,FOB و یا CIF است، تنظیم و در اداره بازرگانی شرکت مبدا، گواهی صادرات کالا را دریافت و به شرکت حمل اظهار کرد.

چندین نوع توافق جهت انتخاب استاندار های حمل وجود دارد:

1- EXW یا اکسورک: در این مدل فروشنده تنها کالا را درب کارخانه به خریدار تحویل میدهد و تمامی هزینه های حمل داخلی کشور قبل از خروج، گمرک و حمل با خریدار میباشد. این روش معمولا برای محموله های کوچک یا فروش توسط واسطه اعمال میشود

2- FOB یا Free On Board: در این مدل فروشنده کالا را روی عرشه کشتی تحویل خریدار داده و تمامی هزینه های حمل داخل کشور مبدا و گمرکی صادرات و اسناد را قبول میکند، در این حالت خریدار تنها هزینه حمل کانتینر یا حمل هوایی و زمینی را به شرکت حمل یا شیپر(فروشنده) پرداخت میکند. این روش معمول ترین توافق حمل برای معامله های خارجی میباشد و90% کالاها با این توافق به فروش میرسد

3- CIF یا Cost , Insurance , Freight: در این مدل فروشنده تمامی هزینه های گمرکی،بیمه و حمل را از مبدا تا مقصد تقبل مینماید، معمولا این روش برای کالاهای استراتژیک استفاده میشود

شرکت آرتان تجارت تورال سنا با بیش از هشت سال تجربه در زمینه ی بازرگانی خارجی، با ارائه مشاوره در زمینه خرید، حمل، ترخیص و حتی عقد قرارداد های خارجی، تجارتی فارق از استرس و ریسک را به بازرگانان محترم عرضه مینماید.